‘Stem aan de Maas’ project – Laat de data stromen!

Studenten van Zuyd Hogeschool en Milan Meyberg, expert in duurzaamheid, creëren samen een AI-avatar van de Maas. Betrouwbare data over de Maas verzamelen en analyseren is cruciaal voor dit project. Deze basis en de ontwikkeling van analysemodellen worden uitgewerkt met de studenten van Zuyd Hogeschool in de minor Data Science. Ontdek hoe de studenten dit project aangepakt hebben.

Discovery Museum x ‘Stem aan de Maas’ Project

Duurzaamheidsexpert Milan Meyberg wil ons leren communiceren met de natuur door kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten. Deze AI zal ecosystemen vertegenwoordigen door training met diverse data zoals wetenschappelijke studies en satellietbeelden. Studenten van Zuyd Hogeschool onderzoeken hoe IoT-technologieën kunnen helpen bij de interactie tussen mensen en deze AI, waardoor we op een nieuwe manier met de natuur kunnen communiceren. Ook bouwen ze een interactieve installatie voor het “Stem aan de Maas” project in het Discovery Museum (Kerkrade). Wil jij weten hoe de stem van de Maas eruitziet? Kom dan kijken!

Aan de slag met de Dobot

Een Dobot kan worden geprogrammeerd om verschillende taken uit te voeren, zoals bijvoorbeeld objecten oppakken en verplaatsen van de ene locatie naar de andere. Engineering studenten van Zuyd Hogeschool laten jou zien hoe dit werkt zodat je er vervolgens zelf mee aan de slag kunt!

Garage2020 x Dynamo – De Online Wereld

Jongerencentra zijn altijd fysiek geweest. Maar nu de wereld verandert en er steeds meer online afspeelt, zullen er ook online jongerencentra komen. Een plek voor jongeren om elkaar online te ontmoeten. Dynamo en Garage2020 verkennen hoe zo’n online jongerencentrum eruit moet zien en wat de rol van de social worker 2.0 is. Ook onderzoeken zij welke skills de social worker 2.0 nodig heeft. Door middel van een draaiorgel met een modern jasje stellen ze vragen over het leven online. Hoe vind jij dat een online jongerencentrum eruit moet zien? En wat moet de social worker 2.0 weten over de online leefwereld? 

XR Stories in White Cube

De White Cube van HAN studenten is een schaalmodel kamer waarbij innovatieve technieken als AR, VR en Arduino samen komen voor het maken van meeslepende verhalen met unieke experiences

In deze White Cube kun je drie stories beleven:

1: De dwerghamster: Een virtuele duik in het hamsterleven. Ervaar spelenderwijs de wereld van de hamster en leef in hun wereld.

2 Laika: Een verhaal over de ruimtereis van Laika, een immersive ervaring die je uitdaagt tot nadenken.

3 Heksen: Historische onderdompeling met verhalen over heksen uit het verleden.

Test Arabidopsis Symphony 2.0

Misschien heb je op een eerdere editie al wel kennis kunnen maken met Arabidopsis Symphony. Hier maakte je kennis met het verborgen leven van een doodgewone plant: door Augmented Reality, muziek en real-time lokale date weren alle processen in de plant zichtbaar.

Nu kun jij een exclusief voorproefje krijgen van de speciale versie die voor de dierentuin Artis wordt ontwikkeld door studenten van de HAN. Test de nieuwe features uit en geeft je feedback door aan Kim Kramer!

Close encounters with inner aliens

Ben jij een avontuurlijke sci-fi fan, altijd op zoek naar ufo’s en de nieuwste buitenaardse kaskraker? Ben je bereid om je perspectief om te gooien en een keer dichter bij je innerlijke aliens te komen? Dat kan op Night of the Nerds met kunstenaar Hung Lu Chan. Al eeuwen stellen mensen zich andere werelden voor zoals marsmannetjes en andere buitenaardse wezens, geesten, zombies, zeemeerminnen, monopods, marsmannetjes en andere buitenaardse wezens. 

Onze verbeelding van buitenaardse wezens blijkt vooral gebaseerd op het projecteren van onze eigen vooroordelen, emoties en verlangens naar het onbekende. Met andere woorden, buitenaardse wezens beginnen in onszelf. Ga voor één keer bij Night of the Nerds op zoek naar het onbekende, maar onze innerlijke aliens onderzoeken via een speciale mix van geleide meditatie, AI, neurale netwerken en cognitieve neurowetenschap.

 

Exergaming!

Klaar voor een nieuwe manier om plezier te maken en fit te worden? Maak kennis met exergames – de games die je laten bewegen, zweten en verbeteren. Deze games zijn niet alleen voor fysiotherapie en revalidatie, maar ook voor high-impact trainingen van topatleten zoals Max Verstappen! Door de integratie van bewegingssensoren genereren deze games data over je voortgang, zodat je persoonlijke en concrete doelen kunt stellen én behalen.

Ontdek de toekomst van gaming en fitness bij Night of the Nerds! Speel drie innovatieve exergames van het Innovatiecentrum Esports & Gaming van de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen. Til je game-ervaring naar een hoger niveau en ontdek hoe leuk beweging kan zijn!

 

Time Machine Escaperoom (NXP)

De NXP Escaperoom is een tijdmachine waarin een aantal micro:bits is verwerkt. Met vier personen speel je dit spel. In de escaperoom krijg je te horen dat je in het verkeerde jaar bent beland en hoe je – via zes opdrachten – weer terug in het heden komt. Via het oplossen van de zes puzzels leer je stap-voor-stap wat programmeren precies inhoudt.

VDL Virtual Reality

Beleef hier verschillende digitale avonturen: van games naar omgaan met techniek zonder je handen vuil te maken.