VR monument INKTZWART

In de zomer van 2014 werd vlucht MH17 werd boven de Oekraïne neergehaald, geen van de inzittenden overleefden het. Hoe kun je die noodlottige gebeurtenis respectvol een plaats en een blijvende herinnering geven? In virtual reality, bewijst INKTZWART van Iris van der Meule.
Bij een monument denk je automatisch aan een standbeeld, maar waarom zou je zo’n heftige gebeurtenis niet digitaal kunnen herdenken?
INKTZWART is een poëtische virtual reality-ervaring waarin de herinnering aan de MH17-ramp centraal staat. Een mooi interactief element, is dat je op het einde een roos kunt neerleggen. De installatie bewaart zelf alle achtergelaten bloemen.

Check ook de showreel van Iris van der Meule

Feel the future met creative coding!

Creative Coder Timo Hoogland heeft de perfecte combinatie gevonden voor zijn passies muziek en technologie. Timo werkt onder de naam _T.MO_code and sound alchemist.
Bij Night of the Nerds laat hij zien hoe tof muziek programmeren is en hoe je zelf kunt leren muziek te coderen. Timo geeft je praktische tips over bijvoorbeeld software en hoe je om hulp kunt vragen aan de community van creative coders (zie ook de verdiepende informatie).

Je kunt alvast kennismaken met Timo via deze video:

Beeldbellen en emotieherkenning

Hoe zie je hoe iemand zich voelt als je aan het videobellen bent, zoals via Zoom, Skype, FaceTime of Teams? Tijdens het videobellen is dit vaak veel lastiger in te schatten, omdat bekende signalen zoals dat iemand met zijn handen wringt of met zijn voet wiebelt als teken van stress niet of nauwelijks te zien zijn. Zeker nu we gewend zijn dat veel communicatie online plaatsvindt, zou extra informatie over iemands emoties en stressniveau waardevol kunnen zijn, bijvoorbeeld tijdens online psychologische behandelingen.
Fontys ICT, GGzE, TU Eindhoven, Philips en Tranzo (Universiteit van Tilburg) onderzoeken of biofeedback hiervoor kan worden ingezet.

AR – Short Stories

Grafische illustraties waaraan een extra verhaal met een animatie of gedicht wordt toegevoegd met Augmented Reality (AR) technologie. Door een aanvullende verbeelding toe te voegen kun je een grotere betekenis, meer context of meer perspectieven aan illustraties toevoegen. Bij Night of the Nerds toont Jimi Eichhorn, student van AKV St Joost, twee of drie illustraties waar in AR een mooi verhaal is toegevoegd. De verhalen worden zichtbaar met de AR app Eye Jack.


Deze app en platform is gespecialiseerd in de curatie en distributie van augmented kunst.

 

Global Warning Escaperoom

Global Warning is een leuke online escape room met een mix van fysieke en digitale puzzels. Het bestaat uit 10 puzzels die aansluiten bij missie 14 van de Sustainable Development Goals: Life Below Water. Tijdens het puzzelen leer je over vervuiling en uitputting van oceanen, zeeën en rivieren. Je helpt mee met onder andere het terugbrengen van gekleurd koraal, het opruimen van olie en het bevrijden van vissen uit netten.

Global Warning is gemaakt en bedacht door Studio Rightside

 

Post Human Park VR Experience

Een grappige absurdistische toekomst fantasie: stel je eens de situatie voor dat de mensen over duizend jaar zijn uitgestorven en dat dieren aan de macht zijn en net zoveel kunnen als de mens van nu? Dat is de situatie in dit interactieve VR verhaal Posthuman Park. De speler, een Shiba Inu en Minister van Dierenwelzijn, hebben onlangs een telefoontje gehad. Een groep wetenschappers nodigen jullie uit om naar een wel heel bijzondere ontwikkeling te komen kijken in het net gebouwde Posthuman Park over de mens. Over welke ontwikkeling hebben deze wetenschappers het? Kunnen deze nieuwe inzichten over de uitgestorven mens het dierenrijk nog verder ontwikkelen?

De creatieve coded game

Met deze escaperoom game wordt programmeren super interessant!
Een kist, acht teams, vijf spellen en één uur zijn de ingrediënten. Je maakt kennis met vele facetten van creatief programmeren: puzzelen met algoritmes en het kraken van codes door patronen te ontdekken. De spellen zijn geïnspireerd op verschillende kunstwerken en je ervaart hoe een computer kijkt en denkt en tot beslissingen (met misschien wel vooroordelen) komt.
Samenwerken, plezier en ervaring: Aan het eind van het spel leggen alle teams hun codes bij elkaar en kan de schatkist worden geopend. De Creatieve coded game is een perfecte introductie op De creatieve code. Als je enthousiast bent geworden: op decreatievecode.nl zijn veel activiteiten te vinden die aansluiten op de spellen van deze escaperoom game.

De makers van de Creatieve coded game: Exactitudes, Coralie Vogelaar,  Dries Depoorter

NO EXIT: coded opera

Ook in de wereld van kunst en cultuur wordt gewerkt met high tech technologie. Daar is NO EXIT, een coded opera een prachtig voorbeeld van. Dit project is gemaakt in HTML, JavaScript. Code-libraries genereren songs, songteksten en dialogen uit een database van geluids- en stemopnames. Muziek wordt gegenereerd en gesynchroniseerd met video’s en geconstrueerde beelden.
Het verhaal dat wordt verteld in de opera gaat over de complexe problematiek in de Eurozone (zoals Brexit) waar iedereen tot elkaar is veroordeeld.

NO EXIT is gemaakt door Design Displacement Group, een internationaal initiatief van designer Roosje Klap, in nauwe samenwerking met het muzikale duo OOFJ uit Los Angeles.

 

Art Call, schilderen met je stem

Een tijdlang waren door Corona culturele activiteiten en live ontmoetingen geen optie. Hierdoor ontstond onder andere de behoefte om nieuwe manieren te vinden om contact met elkaar te hebben. Art Call, een interactieve digitale ervaring is een mooi voorbeeld van zo’n nieuwe ontmoetingsplaats. Het begint met een leeg canvas en een videogesprek tussen twee mensen. Terwijl zij samen met elkaar spreken ontstaat er tegelijkertijd een uniek kunstwerk. De stem activeert de verf, de muis stuurt de kwast en het volume van de stem bepaalt de breedte van de streek.

Nicole Tencha van de The Right Studio heeft Art Call bedacht en gemaakt tijdens een serie workshops over Creatieve Technologie, georganiseerd door Studio Krom.

 

Nieuwe serious game MikroLokaal

Microben: je ziet ze niet maar ze zijn er wel. Ze zitten in je, op je en jij alleen hebt er al meer dan honderdduizend miljard. En dat is 14.000 x aantal mensen op aarde. Ze zitten in je neus, oren, onder je oksels, in je ogen, je maag, mond, je buik, op je huid, onder je voeten, overal eigenlijk. En dat is maar goed ook. Ze beschermen je en helpen je gezond te blijven. Wil jij meer weten hoe microben samenwerken om jouw (on)gezond te maken? Speel dan met de spiksplinternieuwe game MikroLokaal. In deze serious game werk je met elkaar samen om bacteriën te bevechten en microben te laten groeien. Speel je mee? Er is plek voor 8 spelers en het duurt ongeveer een kwartiertje.

MikroLokaal is bedacht en gemaakt door de mensen van Games Solutions Lab.