Feel the Future met Creative coding

Feel the Future met 
Creative Coder Timo Hoogland
Tijdstip: een moment dat jou uitkomt
Waar: hieronder

Feel the Future met Creative Coder Timo Hoogland. Hij heeft de perfecte combinatie gevonden voor zijn passies muziek, beeld en technologie. Timo werkt onder de naam _T.MO_code and sound alchemist.
In deze video vertelt hij hoe tof muziek en beelden programmeren zijn, wat hem inspireert, de opvallende route die hij heeft afgelegd om creative coder te worden én, ook best belangrijk,  hoe hij van zijn werk kan leven. Wil je zelf leren muziek te coderen? Timo geeft je praktische tips over software en hoe je om hulp kunt vragen aan de community van creative coders (zie ook de verdiepende informatie).

 

Verdiepende informatie:
Site van Timo Hoogland
Instagram
Download maken van Mercury

 

Feel the Future met GOstijn

Feel the Future met 
VJ en 3D animator Stijn Goossens
Tijdstip: doorlopend
Waar: hieronder

GOStijn, oftewel Stijn Goossens, combineert zijn liefde voor dansen en animatie door een Motion Capture pak te gebruiken. Hiermee creëert hij als VJ dansende 3D karakters die worden geshowd in clubs en op festivals. In de video vertelt Stijn over zijn ontwikkeling naar deze unieke specialiteit.
Het idee om in een Motion Capture pak te dansen kreeg Stijn op de kunstacademie AKV | St. Joost in Breda waar hij de richting Illustratie/Animatie heeft gevolgd. Hij wilde ooit naar deze creatieve opleiding omdat hij veel beter wilde worden in tekenen. Zijn plan was om concept artist te worden.

 

Op AKV | St. Joost kregen de studenten veel meer dan alleen tekenles. Na verschillende vakken en veel experimenteren maakte Stijn kennis met 3D animatie. Deze technieken pasten heel goed bij hem, het deed hem denken aan Lego waar hij vroeger mee speelde. Stijn vond het wel lastig om binnen de wereld 3D animatie iets met zijn gevoel te doen. Bij 3D animatie is namelijk alles opgebouwd uit cijfertjes. Al zoekende kreeg het slimme idee om het Motion Capture pak van de opleiding uit te proberen. Hij vond het altijd al leuk om te dansen, maar durfde dat nooit in het openbaar te doen en al helemaal niet voor publiek. Zo’n pak maakte het mogelijk om te dansen zonder te worden herkend.

Stijn filmde zichzelf bij het dansen. Hij wilde namelijk zien wat de verschillen waren tussen het geanimeerde 3D karakter en hemzelf. Met als gevolg dat het combineren van 3D animatie met dansen in een stroomversnelling terecht is gekomen. Bij de opleiding waren de reacties ook heel enthousiast, dus hij ging door met het experimenteren met 3D animaties en dansen. Het werd gelukkig ook steeds makkelijker voor hem om voor publiek te dansen. Zijn dromen van nu zijn het bewijs: een live performance geven op rolschaatsen in een Motion Capture pak!

Nieuwsgierig naar wat wat Stijn allemaal heeft gemaakt? Check zijn Instagram @gostijn of zijn website

Games testen in het UX Lab

Live Lab
Tijdstippen: tussen 9:30 – 10:30, 10:30 – 11:30 en 11:30-12:30
Waar: Microsoft Teams: klik hier om mee te doen
Inschrijven (kan tot 25/11 17:00): hier kan worden ingeschreven.

Op 26 november kun je losgaan bij het testen van de nieuwste games zoals Skylines (een serious game over toekomstscenario’s van steden), fARm (een spaaractie/campagne game) én Vinyl Surfer (een rythm game waar je met een surfboard op een vinyl plaat surft. Onderweg wordt muziek afgespeeld en moet je muzieknoten raken).
Deze games zijn gemaakt door game studenten van Fontys, Interaction design. Deelnemers wordt gevraagd als ze de game spelen om hardop te denken en direct te reageren en zeggen wat ze van een element of onderdeel van de game vinden. Een kritische houding wordt zeer op prijs gesteld door de makers! Met de input van de deelnemers gaan de gamedevelopers en -designers aan het werk om de games te verbeteren en leuker te maken.

Elke deelnemer is circa 15 minuten bezig met het testen in het UX Lab. Er zijn tijdsloten ingesteld van één uur. Ben je nog niet de beurt? In de lobby van het platform word je entertained door Fontys studenten.

Workshop Patronen Klonen met De Creatieve Code

Live workshop
Tijdstip: 9:15 – 10:00 uur 
Waar: Via Google Meet: klik hier om mee te doen
Inschrijven (tot 25/11/17:00): hier kan worden ingeschreven 

Tijdstip: 11:45 – 12:30 uur
Waar:  Via Google Meet: klik hier om mee te doen
Inschrijven (kan tot 25/11/17:00): hier kan worden ingeschreven

In de populaire workshop ‘’Patronen Klonen’’ neemt MU je mee in het werk van de bekende kunstenaar Dries Depoorter, gezichtsherkenning-software en de blik van een computer. Na een inleiding ga je zelf aan de slag als computer en leer je snel en efficiënt patronen te klonen.

Programmeren zonder computer… Kan dat?! Echt wel!! Door te denken als een computer kun je tot onverwacht creatieve resultaten komen. We kijken naar kunstwerken van mediakunstenaar Dries Depoorter. Welke data gebruikt Dries allemaal? En hoe werkt die software eigenlijk?
Aansluitend ga je zelf patronen herkennen. Je maakt in no-time een abstracte versie van jezelf. Door als computer naar jezelf te kijken maak je eenvoudig een gecodeerd zelfportret. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, zie je precies welke zelfportretten binnen dit programma passen. Wacht? Is dit nou machine learning voor mensen?!

De Creatieve Code is een gratis platform dat docenten in staat stelt om zelf kunst en code, of creativiteit en programmeren, te verbinden.
Verdiepende informatie: Lees dit interview met Harm Hofmans hoe de workshop werd ontwikkeld naar aanleiding van de tentoonstelling Back End van Dries Depoorter.

 

Virtuele Tour door The Self Design Academy

Live virtuele rondleiding
Tijdstippen: 11:00 – 12:00
Waar: via Skype, klik hier om mee te doen
Inschrijven (kan tot 25/11, 17:00): hier kan worden ingeschreven 

Geïnspireerd door de mogelijkheden die al het op-afstand onderwijs ons bieden, neemt MU uit Eindhoven je virtueel mee door de tentoonstelling The Self Design Academy. Deze expositie is een initiatief van MU en de Image Society. 18 Kunstenaars en designers onderzochten samen met bezoekers hoe we onszelf kunnen definiëren, begrijpen en ontwerpen. Geïnspireerd door boek Help je zelf, de opkomst van Self Design, van Mieke Gerritzen over de grote populariteit van de zelfhulpindustrie, richten we ons op de creatieve strategieën en nieuwe technologie waarmee we onszelf kunnen ontwikkelen, en hoe we die met anderen delen. Tegelijkertijd is de The Self Design Academy een plek om kritisch na te denken over de maakbaarheid van je zelf. Is het echt nodig om onszelf steeds te verbeteren en te (her)ontwerpen, en wie bepaalt dat? In hoeverre worden we gevormd door de krachten om ons heen, en hoe krijgen we de touwtjes zelf in handen?

Verdiepende informatie: Het boek Help je zelf, de opkomst van Self Design

TechTalk Natuurkunde is overal

Online tech talk / show
Tijdstip: doorlopend
Waar: de video volgt op 9 december 2020

Drie enthousiaste studenten van Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen Iris, Eva en Anna gaan je op een leuke wijze kennis laten maken met natuurkunde in het dagelijks leven.

De meest gestelde vraag als je natuurkunde studeert is toch wel “wat kan je daar dan allemaal mee?” Het is namelijk leuk om die ingewikkelde berekeningen uit te voeren maar wat heb je er nou echt aan? Natuurkunde bestaat niet alleen maar uit het invullen van een paar magische formules, om daarna achterin je boek het antwoord op te zoeken. Het gaat niet alleen over droge feiten over kleine deeltjes en grote sterren, maar ook over de wereld om je heen. Zo zorgt het ervoor dat je deze tekst kan lezen op je scherm, dat je geluidsgolven zichtbaar kan maken en dat je boterham altijd met de pindakaas kant naar beneden op de grond valt.

In deze TechTalk vertellen Iris, Eva en Anna over de natuurkunde om je heen, en hoe jij met natuurkunde kunt spelen in je eigen keuken. Dit doen we met een mix van mini colleges, een quiz en verschillende proeven. Hoe kan je bijvoorbeeld zien of een ei rauw of gekookt is zonder hem open te breken? Hoe maak je zelf een vloeibare regenboog? En hoe zorg jij er altijd voor dat je het grootste taartje kiest?

TechTalk De tools van Bellingcat online detectives

Online live tech talk
Tijdstippen: 10:00 – 10:45
Waar: Microsoft Teams: klik hier om mee te doen
Inschrijven: hier kan worden ingeschreven.

Speuren naar locaties van drugslabs en voortvluchtige criminelen: werk voor een echte Sherlock Holmes, zou je zeggen. Toch hoef je tegenwoordig geen loep en prikbord vol foto’s meer te hebben om te helpen met het vinden van zware jongens. Vraag het maar aan Bellingcat! Deze internationale online community van nerds heeft namelijk al veel mysteries helpen ontrafelen, vanachter hun computer!

Als je benieuwd bent naar hoe dit gaat, volg dan de online TechTalk van Anne L. Giesen van Fontys lectoraat Journalistiek en Innovatie. Anne is namelijk onderzoekjournalist en houdt zich dagelijks bezig met dit soort taferelen. Zij zal uitleggen hoe Bellingcat werkt én hoe zij deze methode, genaamd Open Source Intelligence Tools, afgekort OSINT, toepast in haar speurtochten.

 

TechTalk Gamification

Online live tech talk
Tijdstippen: 09:15 – 10:00
Waar: via platform Twitch https://www.twitch.tv/mrmstreamsgamedev
Inschrijven: hier kan worden ingeschreven.

Bij games denken we meestal aan entertainment games. Weet je dat er talloze games zeer inspirerende zijn die in de categorie Serious Games vallen? Denk aan bijvoorbeeld Civil Science games: spelsituaties waarmee je wetenschappelijk onderzoek kunt versnellen. Of aan educatieve en simulatie games waarbij je spelenderwijs bepaalde vaardigheden leert, bijvoorbeeld om te revalideren of beter te worden in specifieke sporten. In deze TechTalk gaat Game & Mobile Fontysdocent Michael Schifferling wat dieper in op de vraag: ‘Hoe games ons gelukkig maken en de wereld helpen verbeteren.’

Michael geeft in deze talk veel voorbeelden van games en gaat uitgebreid in op actuele gave games die ons gelukkig maken en/of helpen de wereld te verbeteren.

2 Bèta stellingen onder vuur

Online live discussiëren
Tijdstippen: 09:30 – 10:30
Waar: Microsoft Teams, klik hier om mee te doen
Inschrijven: hier kan worden ingeschreven  voor leerlingen.

In een online ‘Lagerhuis’-setting beoordelen leerlingen (havo/vwo 4, natuurkunde & wiskunde), een 2-tal prikkelende bèta-gerelateerde stellingen met eens of oneens. ASML professionals reageren vervolgens op zowel de stellingen als op de respons van de jonge deelnemers. Zij dagen je uit, om je mening nog een keer tegen het licht te houden.

Stelling 1 (wiskunde / bèta breed)
Het oplossen van vergelijkingen, ook al kan dat via een app op je telefoon, is nog steeds relevant voor technologische ontwikkelingen.​
Bijkomende vraag: Waar gebruik je ‘vergelijkingen oplossen’ in de praktijk nog voor?

EENS / ONEENS

Context: Waar gebruik je ‘vergelijkingen oplossen’ in de praktijk nog voor?

Stelling 2 (natuurkunde /bèta breed)
Het aantal significante cijfers van een getal bij een rekensom is relevant

EENS / ONEENS

 

FactCheck Escaperoom

Speel de FactCheck Escaperoom
Tijdstip: een moment dat jou uitkomt
Hoe: speel individueel of met een groepje (maximaal 4 personen)
Waar: check eerst het introductiefilmpje hieronder en klik op de link naar de Escaperoom

Technologie is overal, ook in de journalistiek. Via social media, zoekmachines en andere online toepassingen kunnen we steeds meer informatie vinden, achterhalen en contoleren. Het kan ons helpen bij het maken van journalistieke verhalen. In diezelfde technologie schuilt echter ook de keerzijde: we kunnen steeds meer van iedereen vinden en iedereen kan (binnen een aantal kaders) alles plaatsen wat hij of zij wil. Ook informatie die niet klopt. Deze escaperoom laat je leert je hoe je informatie controleert, maar laat je ook voelen dat je altijd kritisch moet zijn op wat je ziet of leest. Time to escape in 3  –  2   – 1…
Lukt het jou/jullie binnen de tijdslimiet te ontsnappen?

LINK NAAR DE FACTCHECK ESCAPEROOM

Makers van de Check Escaperoom: Rosanne van Schriek en Hessel Rippe van Fontys, lectoraat Journalistiek en Innovatie.