Futurotheek Augmented Reality game

Beleef de Futurotheek  Augmented Reality Game!
Tijdstip: op een moment dat jou uitkomt
Waar: klik op de link onder de introductie

Als je op je telefoon een augmented reality (AR) app bekijkt, zijn alle virtuele verschijningen weer weg als je de app uit zet of je telefoon wegstopt. Maar wat als je een bril draagt waarmee je de hele dag door in een AR wereld kunt rondlopen? Zou je het goed vinden dat de camera van je bril de hele dag met je meekijkt? En met je meedenkt? Wanneer is dat handig, en wanneer gaat dat te ver? Daar kom je achter door de Futurotheek game te speken. Met behulp van toffe facefilters krijg je inkijkje in de toekomst met jezelf in de hoofdrol!

Je bestuurt de Futurotheek game met je gezicht (door ja te knikken of nee te schudden). Er wordt gebruik gemaakt van je webcam. Let op! De webcam moet je wel goed kunnen zien. Zorg dus dat je in een lichte omgeving zit!

FUTUROTHEEK AUGMENTED REALITY GAME

Vals of echt?

Doorlopende Techtalk
Tijdstip: permanent

Heb ik een echte Van Gogh in huis? Dat is een vraag die mensen regelmatig aan specialisten van het Van Gogh Museum stellen.
Het antwoord is niet altijd zo makkelijk te geven. De zoektocht ernaar lijkt soms net een spannende detective. Speuren naar overtuigend bewijs. Wat niet iedereen weet, is dat daar ook heel wat techniek bij komt kijken!

Onderzoeken of een schilderij echt of vals is, begint altijd met goed kijken en jezelf vragen stellen over wat je ziet. En dan verder zoeken. Onze Van Gogh-kenners weten uit ervaring welke kleuren en schildersdoeken Vincent van Gogh graag gebruikte, welke schildertechniek hij had, en welke composities hij koos. Tegenwoordig gebruiken ze bij het zoeken ook complexe apparaten en onderzoekstechnieken – zoals bijvoorbeeld rontgenfluorescentiespectrometrie – om de samenstelling van de verf mee vast te stellen. Dat levert dan een ‘vingerafdruk’ van de verf. Het is de opeenstapeling van alle feiten en bewijzen die maakt dat een kenner zegt: ja, dit een echte Van Gogh!

Onderzoeker Teio Meedendorp van het Van Gogh Museum vertelt je er alles over in zijn lezing.

Verdiepende informatie
Wil je meer weten over wat materiaal-technisch onderzoek ons over Van Goghs schilderijen vertelt? Bekijk dan deze app

 

 

De wereld van chips maken

Techtalk/ interview
Tijdstip: doorlopend
Waar: hieronder

Smartphones worden steeds sneller, laptops steeds lichter, computers steeds krachtiger. Veel bedrijven, waaronder ASML , ontwikkelen technologie waarmee steeds krachtigere chips kunnen worden geproduceerd. Thijs Clevis van ASML beantwoordt in zijn techtalk vragen als: wat is een chip, waarom steeds snellere chips, hoe snel worden chips sneller en hoe maak je deze steeds kleiner en wat zijn de technologische uitdagingen?

Techtalk door Thijs Clevis

 

Verdiepende informatie:

Uitleg van Joep van Deudekom:

Artikelen:
https://npofocus.nl/artikel/7565/wat-is-asml
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/chips-maken/

 

Artificiële Intelligentie – Wat is dat?

Interactieve les
Tijdstip: doorlopend
Waar: Edubox van de VRT, België
https://api.playposit.com/player_v2/?type=share&bulb_id=672199

In deze interactieve les van onze Belgische vrienden word je ondergedompeld in de wereld van artificiële intelligentie (AI). Want wat is AI nu precies? Wat kan je met AI en wat niet? De verschillende vormen van AI komen aan bod, net zoals een korte ontstaansgeschiedenis en tal van voorbeelden. 

De les wordt gegeven door VRT journalist en A.I.-expert van de Stanford University Tom Van de Weghe

 

Verdiepingsinformatie:
The age of AI
,
Alpha Go Zero documentaire,
AI experimenten en games Google

Deze interactieve les kwam tot stand door een samenwerking van VRT NWS en VRT Sandbox met imec, Mediawijs, RVO Society en Technopolis.

Live een Game maken

Live Workshop
Tijdstip: 10:00 – 12:00
Waar: via Twitch https://www.twitch.tv/wispbart
Plekken reserveren: Je kunt hier plekken reserveren.

Hoe ontwerp je een vette game en wat komt er allemaal bij kijken voordat je een eerste speelbare demo hebt? Best veel! Maak het zelf mee in een online live workshop bij deze online editie van Night of the Nerds .

Bart en Jack, gamedocenten van Fontys ICT, gaan live op Twitch een game maken en jij mag meebepalen hoe de game er komt uit te zien. Hoe gaaf is dat?!
Er komen verschillende aspecten van game ontwikkeling aan bod, zoals: game programmering, level design en 3D art. 

 

Hack the Planet / tech for good

Techtalk 
Tijdstip: doorlopend
Waar: hieronder

Zit je klaar voor wat wereld-verbeterende technieken waar je oren van gaan klapperen? Tim van Deursen en Thijs Suijten van Hack the Planet hebben namelijk nogal wat projecten op hun naam staan die echt bizar zijn! Momenteel werken ze aan een project om stroperij in Afrika tegen te gaan, Hack the Poacher. Ze hebben hiervoor sensoren ontwikkelt die mensen kunnen detecteren op basis van hun mobiele telefoon! In de video leggen ze uit hoe dit werkt. Ook vertellen ze over hun project Meet the Soldier en wat ze allemaal nog meer doen, maar ook hoe jij zelf in de toekomst aan dit soort dingen kan werken. Volgens Tim en Thijs moeten we de planeet hacken want er zijn ontzettend veel uitdagingen, doe jij mee?! 

Techtalk

Verdieping informatie:
Meer informatie over Hack the Poacher
Het verhaal van Tim en Thijs over hun trip naar Kafue National Park in Afrika om het project te testen
De 3D Documentaire (20 min) over ‘Meet the Soldier’

Sonic Pi: muziek programmeren

Welkom in de toekomst van muziek met de gratis software Sonic Pi. Programmeer beats en sounds, verander instrumenten en voeg effecten toe. Experimenteer met random getallen. Zo blijft je muziek vanzelf veranderen. Tweak je code en luister direct wat er gebeurt. Zo bouw je het script stap voor stap op tot een complete track! Het liedje kun je natuurlijk opnemen en delen met wie je maar wilt.

Sonic Pi helpt je om snel en creatief te leren programmeren. Je hoort namelijk meteen of het resultaat van je code goed of slecht klinkt. Door deze feedback weet je gauw of je op de goede weg zit of dat je je code wilt aanpassen. Omdat het muziek is, kan het resultaat van alles zijn en van alles worden. Het is dynamisch en stimuleert je om de code telkens te blijven veranderen. Voordat je het weet, zit je in de flow.

 

Verdieping:
Tutorials van workshopgever Menno:  sonic pi – cursus 1 – introductie en sonic pi – cursus 2
Artikel over Sonic Pi
Performance van de bedenker en maker van Sonic Pi, Sam Aaron